Torben Villesen og Sune Lind Thomsen

Biograferne siger farvel til 50 års erfaring

Formanden for Danske Biografer, Torben Villesen, passerede den 1. marts noget af en milepæl - fem årtier i favntag med ethvert hjørne af den danske biografbranche. Umiddelbart efter realeksamen blev Torben uddannet dekoratør. Og den markante grafiske sans bragte ham sammen med filmproducenten og biografejeren Gunnar Obel i Thisted. Torbens entré til branchen var at designe filmplakater for Obel, og derefter fik han job som filmbooker hos Obel Film.

I 70’erne var booking af film en del anderledes end i dag. De store film blev først vist i de store byers største biografer før de senere nåede ud til de mindre byer, op til flere måneder efter premieren. 35 mm filmspolerne var dyre, transporten tunge og billedkvaliteten efter måneders afspilninger præget af slid og ridser. Lyskeglens magi.

Torben spillede en stor rolle i film og biografbranchen i 70’ernes klondyke af vovemod og eventyrlyst. Uden sikkerhedsnet. Filmstøtten var kun lige indført. Filmbookerne fra alle selskaber kørte stadig land og rige rundt og handlerne blev lukket over en kop kaffe eller det der var stærkere. Torben Villesen har derfor sat sine ben i stort set alle landets daværende biografer, som talte betydeligt flere end de 170, der er i dag. 

Efter Obel Film ville Just Betzer gerne ansætte ham i Panorama Film, der foruden nyheder indeholdt det danske ASA katalog med Morten Korch titlerne og de originale Far Til Fire film.

Men Torben Villesen ønskede ikke at forlade hjemegnen Thy, så Betzer måtte åbne et datterselskab i Thisted, Regnbuefilm. Med kun én ansat, Torben Villesen. Herefter kom Torben til Panoramafilm og København, der et par årtier var de danske biografers mest guldrandede forretning. Senere krydsede Villesens spor Egmont, før mediegiganten købte Nordisk Film, og Dansk Filmindustri, som var Svensk Filmindustris første indtog i Danmark.

Blandt Torben Villesens kreative opfindelser som distributør var den omvendte kønsdiskrimination, da han i 80’erne lancerede den på det tidspunkt kontroversielle erotiske film 9 1/2 Uge med Kim Basinger og Mickey Rourke. Det skete nemlig ved en række såkaldte snigpremierer, hvor mænd var forment adgang. Den solgte så mange biografbilletter i Danmark, at Torben blev inviteret til USA for at fortælle lidt om “What is happening in Denmark?”

I 1990 blev Torben Villesen filmproducent. Efter hans idé, skrev Hanne Vibeke Holst manuskriptet til succesfilmen ”Dagens Donna” om den unge kvinde, der kom fra det jyske fiskerleje til københavns moderne caféer og klubber. 

Det afgørende hop til den anden side af disken kom i 1996, hvor Helsingør manglede en biograf og Villesen sammen med tre andre filmentreprenører byggede Cinema Center (i dag det nyrenoverede Moviehouse Helsingør). Her blev han på samme tid medejer, daglig leder og naturligvis manden med fingeren på pulsen og ansvaret for repertoiret, hvorfor det også var 
Torben der hjalp den tyske biografkæde CinemaxX igang i Danmark, da de åbnede på Fisketorvet i København.

Torben Villesen har gennemlevet og udforsket hvert hjørne af den danske biograf branche gennem en periode med voldsomme ændringer og udfordringer. Han har ikke længere delejerskab af biografen i Helsingør, men som en grå eminence er han en uundværlig sparringspartner og støtte for mange i branchen og har derfor været en god formand for Danske Biografer. En æra der slutter midt i marts, hvor en anden passioneret film- og biografperson sætter sig i formandsstolen, nemlig Sune Lind Thomsen, der til daglig ejer og driver Gentofte Kino.